Ακολουθήστε μας και στο Facebook

Ο Το www.pierikoslogos.gr χωρίς να εγγυάται και συνεπώς να ευθύνεται, καταβάλλει τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, ώστε οι πληροφορίες και το σύνολο του περιεχομένου να διέπονται από τη μέγιστη ακρίβεια, σαφήνεια, χρονική εγγύτητα, πληρότητα, ορθότητα και διαθεσιμότητα. Σε καμία περίπτωση, συμπεριλαμβανομένης και αυτής της αμέλειας, δεν προκύπτει ευθύνη της ιστοσελίδας για οιαδήποτε ζημία τυχόν προκληθεί στον επισκέπτη / χρήστη εξ αφορμής αυτής της χρήσης του δικτυακού μας τόπου.

Ο Κάθε αναγνώστης του pierikoslogos.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam). Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!

Τι είναι η διαισθητική διατροφή ~ 10 βασικές αρχές



 

Η διαισθητική διατροφή δεν είναι και τόσο νέα όσο νομίζεις ακούγοντας την!

Αυτή η διατροφική κουλτούρα ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90, με πολλούς διαιτολόγους-διατροφολόγους να υπερασπίζονται τον συγκεκριμένο τρόπο ζωής, όπως έκανε η Εvelyn Tribole και Elyse Resch.


Επειδή όμως οι άνθρωποι είμαστε γεννημένοι από τη φύση μας να τρώμε με τη διαίσθηση και το ένστικτο μας, εικάζεται πως η διαισθητική διατροφή έχει τις ρίζες τις από παλιά.


“Είμαστε αυτό που τρώμε”
Η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά εξηγεί τι είναι διαισθητική διατροφή


Το παράδειγμα των παιδιών

Τι κάνουν τα παιδιά; Ρυθμίζουν εξαιρετικά το πόσο θα φάνε.

Τρώνε όταν πεινούν και σταματούν όταν χορταίνουν. Εξισορροπούν με φυσικό τρόπο την πρόσληψη τροφής από μέρα σε μέρα ανάλογα με τις ανάγκες τους. Υπάρχουν μέρες που μπορεί να καταναλώσουν μεγάλες ποσότητες τροφής, ενώ άλλες μπορεί να μην φάνε σχεδόν τίποτα.

Αλλάζουμε μεγαλώνοντας , χάνουμε επαφή

Καθώς μεγαλώνουμε, μαζί με την αθωότητα μας χάνουμε και την εσωτερική μας ικανότητα να είμαστε σε επαφή με το σώμα μας και να ακούμε τη διαίσθηση μας. Κάπου μπαίνουν οι κανόνες και τα «πρέπει», κάπου το φαγητό αποκτά τον ρόλο της ανταμοιβής, κάπου αρχίζουν τα γνωστικά παιχνίδια σε σχέση με το φαγητό και τους συνδυασμούς, κάπου βλέπουμε τη μαμά να κάνει δίαιτα και τον μπαμπά να ανησυχεί που φουσκώνει η κοιλίτσα και κάπως έτσι… το χάνουμε.

Γιατί τρώμε;

H απάντηση στην ερώτηση: «γιατί τρώμε» θα έπρεπε να είναι εύκολη: «γιατί πεινάμε».

Αυτή είναι και η αρχή της διαισθητικής διατροφής: τρώμε όταν πεινάμε και σταματάμε μόλις νιώθουμε χορτάτοι. Το πρόβλημα είναι ότι δεν τρώμε μόνο όταν πεινάμε και μάλιστα υπάρχουν άνθρωποι που παραδέχονται ότι δεν έχουν νιώσει ποτέ το αίσθημα της πείνας. Τρώμε όταν είμαστε στεναχωρημένοι ή όταν χρειαζόμαστε να αντιδράσουμε σε κάποιο ερέθισμα ή επειδή προσπαθούμε να είμαστε «καλό παιδί» ή για να καλύψουμε ένα κενό.

Έτσι δεν είναι;

Επηρεαζόμαστε λοιπόν από γονείς, από φίλους, από καταστάσεις και διάφορους διατροφικούς «κανόνες» της κοινωνίας. Και έτσι το φαγητό, που από μόνο του είναι απλά φαγητό και καύσιμη ύλη για το σώμα, αρχίζει να αποκτά άλλες διαστάσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την πείνα. Μαθαίνουμε τι επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται να φάμε, πού και πώς πρέπει να τρώμε και αποκτάμε κοινωνικές συνήθειες που ελάχιστα σχετίζονται με τις δικές μας ενστικτώδεις διατροφικές συνήθειες.
Διαισθητική διατροφή

Η διαισθητική διατροφή, όμως, δεν υπακούει σε κατευθυντήριες γραμμές για το τι ή το πότε θα πρέπει να φας ή το τι θα πρέπει να αποφύγεις. Στην πραγματικότητα είναι μια φιλοσοφία – στάση ζωής που καθιστά το άτομο «εμπειρογνώμονα» του σώματός του: Μαθαίνω να ακούω και να σέβομαι το σώμα μου και τα σήματα που μου δίνει όπως της πείνας και του κορεσμού.

Με αυτόν τον τρόπο προάγεται η υγιής στάση απέναντι στην τροφή και η θετική εικόνα σώματος. Η διαισθητική διατροφή έρχεται σε σύγκρουση με οποιοδήποτε διαιτητικό σχήμα. Δεν υπάρχουν μετρήσιμες θερμίδες ή μακροεντολές και δεν απαγορεύονται τρόφιμα. Οποιοδήποτε υπολογισμός σε νούμερα θερμίδες, βάρος κ.τλ αντενδείκνυται.
Πού στοχεύει η διαισθητική διατροφή

Στόχος είναι να επανεκπαιδευτούμε να ακούμε τις εσωτερικές μας ενδείξεις. Επίσης, να αναλάβουμε την ευθύνη του εαυτού μας και τον έλεγχο της διατροφής μας εστιάζοντας στην δική μας εσωτερική αλήθεια που την υποδεικνύει το σώμα μας.

Πρώτο βήμα για αυτό είναι να απομακρυνθούν όλα τα εξωτερικά «πρέπει» και να αυξήσουμε την αυτογνωσία μας. Η διαισθητική διατροφή αφορά μια ιδιαίτερα αποτελεσματική προσέγγιση για όποιον έχει υποφέρει από διαταραγμένη διατροφική συμπεριφορά ή αισθάνεται ότι τελμάτωσε με τις δίαιτες αλλά χρειάζεται να ρυθμίσει το βάρος του.
Οι 10 βασικές αρχές της διαισθητικής διατροφής
Απέρριψε τη νοοτροπία της δίαιτας
Όταν αισθάνεσαι πραγματική πείνα, να τρως
Συμφιλιώσου με τις τροφές
Βάλε στην σίγαση τον εσωτερικό κριτή
Σεβάσου το αίσθημα πληρότητας: σταματάω να τρώω όταν χορτάσω
Ανακάλυψε και δημιούργησε συνθήκες ώστε να απολαμβάνεις την εμπειρία του φαγητού
Αντιμετώπισε τα συναισθήματά σου με τρόπους που δεν περιλαμβάνουν την κατανάλωση φαγητού για να τα κατευνάσεις
Δείξε σεβασμό και αγάπη προς το σωματότυπο σου
Γυμνάσου με γνώμονα την ευεξία που χαρίζει η άσκηση και όχι το «κάψιμο» θερμίδων
Επέλεξε τρόφιμα που εξυπηρετούν συγχρόνως την υγεία σου, τις γευστικές προτιμήσεις σου και σε κάνουν να νιώθεις ευεξία
Σωματική και ψυχική υγεία

Η διαισθητική διατροφή είναι μια πρακτική, η οποία τιμά τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική υγεία. Ευθυγραμμίζεται με την υγεία σε κάθε μέγεθος σώματος γιατί έτσι και αλλιώς ανεξάρτητα με το πόσα κιλά είσαι, χρειάζεσαι τροφή. Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαιρέτως βάρους και μεγέθους, φύλου και χρώματος δικαιούνται χαρά και σεβασμό.

Οι αρχές της διαισθητικής διατροφής μπορούν να μας βοηθήσουν με δύο βασικούς τρόπους:
Να αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας σε σχέση με την τροφή, καλλιεργώντας το συντονισμό με τις φυσικές και σωματικές μας αισθήσεις ώστε να καλύψουμε τόσο τις βιολογικές όσο και τις ψυχολογικές μας ανάγκες
Να μας απελευθερώσει από «σκέψεις δίαιτας». Οι περισσότεροι γνωρίζουν τη ματαίωση προσπαθώντας να «κόψουν» από τη διατροφή τους τροφές ή ποσότητες ή ολόκληρες κατηγορίες, πχ τους υδατάνθρακες.

Το διαισθητικό φαγητό έχει σκοπό να σε βοηθήσει να αισθάνεσαι καλά για αυτό που κάνεις τώρα. Μπορεί όμως να βοηθήσει να ρυθμίσεις το βάρος σου εάν τρως για λόγους που δεν έχουν να κάνουν με το πόσο πραγματικά πεινασμένος ή χορτάτος είσαι αλλά περισσότερο με συγκεκριμένα συναισθήματα ή προσωπικά ερεθίσματα.

Βέβαια αν και ακούγεται απλό, δεν είναι εύκολο. Κάποιες φορές τα αυτονόητα είναι και τα πιο δύσκολα στην πράξη, για αυτό να θυμάσαι ότι ακολουθώντας αυτή τη φιλοσοφία, θα χρειαστεί να εξετάσεις τα προσωπικά σου όρια και να μάθεις να στηρίζεις τις επιλογές σου.


Votanistas
21.9.21
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

[blogger]

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget